Πρόγραμμα Ευέλικτης Ζώνης Α' τάξη (2015-16)







Στα πλαίσια των προγραμμάτων αγωγής υγείας, πραγματοποιείται στις ώρες της ευέλικτης ζώνης πρόγραμμα με θέμα "Καθρεφτίζοντας τα συναισθήματα μας". Οι εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί είναι η δασκάλα της τάξης κ.Καλλιόπη Χατζησάββα, η δασκάλα του Τ.Ε. κ. Γεωργία Φιλιπποπούλου και η εικαστικός του σχολείου μας κ.Μαρία Τσιρογιάννη.

Οι στόχοι του προγράμματος είναι:

  • Καλλιέργεια αξιών ισορροπημένης ζωής.
  • Γνωριμία της ομάδας.
  • Κατανόηση της ανάγκης θέσπισης κανόνων μέσα στην τάξη που όλοι θα ακολουθούν.
  • Αποδοχή της διαφορετικότητας του άλλου.
  • Κατανόηση και αποδοχή των δυσκολιών των άλλων.
  • Γνωριμία με τα συναισθήματά τους.
  • Έκφραση των συναισθημάτων.
  • Αναγνώριση και έλεγχο του θυμού τους.
  • Εύρεση τρόπων επίλυσης των διαφωνιών τους.
1η συνάντηση

Η ομάδα των παιδιών κάθεται σε έναν κύκλο. Ένας ένας λέει το όνομά του και ποιο φαγητό του αρέσει. Ο επόμενος λέει το δικό του όνομα και το αγαπημένο του φαγητό, αλλά και του προηγούμενου. Ο επόμενος πρέπει να πει,εκτός από το όνομά του και το αγαπημένο του φαγητό, το όνομα και το φαγητό όλων των προηγούμενων. Αυτό δημιουργεί μια ευχάριστη κατάσταση μεταξύ μαθητών και όσοι έχουν καλή μνήμη βοηθούν τους υπόλοιπους. Κάποιοι έχουν τις ίδιες προτιμήσεις και έτσι δημιουργούνται ομάδες με αγαπημένα φαγητά. 


2η συνάντηση 

Οι μαθητές ρυθμικά, με παλαμάκια λένε το όνομά τους, το αγαπημένο τους χρώμα και έπειτα ζωγραφίζουν το αρχικό γράμμα του ονόματός τους και διακοσμούμε την τάξη!








3η συνάντηση

Αρχίσαμε την ανάγνωση της ιστορίας της Άλντας Αλεξανδρή "Η Δώρα και ο Άκης". Με αφορμή την μετακόμιση, που θα πρέπει να κάνει η οικογένεια της Δώρας, τα παιδιά κάνουν δραματοποίηση της σκηνής και μεσω των εκφράσεων τους αποδίδουν τα συναισθήματα των πρωταγωνιστών. Στη συνέχεια παίρνουν τη θέση των συμμαθητών της Δώρας και της χαρίζουν μια ζωγραφια για να την πάρει μαζί της ως ενθύμιο.







4η συνάντηση

Οι μαθητές συμμετέχουν σε δράσεις και ακολουθούν τις οδηγίες της δασκάλας.  Δράσεις που μας βοηθούν να ελέγχουμε το σώμα μας και να συνυπάρχουμε αρμονικά στο χώρο.πχ. Περπατώ σαν να με τραβάει σκύλος, περπατώ σαν να φορώ ψηλοτάκουνα,περπατώ σαν να γλιστράω στο παγωμένο χιόνι, προσπαθώ να μη βγάζω κανέναν ήχο από το στόμα μου και να μην ακουμπάω τους συμμαθητές μου κ.α.



5η συνάντηση

Η Δώρα στο καινούριο της σχολείο παίζει με τους συμμαθητές της τα παιχνίδια που έπαιζε στην αυλή του παλιού της σχολείου. Παίξαμε τη γάτα και το ποντίκι!

Γάτα και ποντίκι!
Τα παιδιά σχηματίζουν κύκλο πιασμένα απ΄ τα χέρια. Ένα παιδί κάνει το ποντίκι κι άλλο τη γάτα. Ο ποντικός στέκεται στο κέντρο του κύκλου, ενώ η γάτα περιμένει απ΄ έξω. Το ποντίκι έχει το δικαίωμα να μπαινοβγαίνει απ΄ όπου θέλει. Η γάτα, όμως, μπορεί να μπαινοβγαίνει απ΄ ορισμένα μόνο σημεία, που θα καθορίσουν. Αν η γάτα, στην προσπάθειά της να πιάσει το ποντίκι, κάνει λάθος και μπει ή βγει απ΄ αλλού, τότε «χάνει», και τη θέση της παίρνει το παιδί που στεκόταν στη θέση απ΄ όπου πέρασε. Αν όμως καταφέρει να πιάσει το ποντίκι, τότε αλλάζουν οι ρόλοι.






Και βέβαια ακολουθεί και συνέχεια! Τα παιχνίδια που θα παίξουμε είναι!

Περνά περνά η μέλισσα
Τα παιδιά εκλέγουν δύο αρχηγούς. Αυτοί οι δύο ονομάζονται με κάτι γλυκό ή σπουδαίο ή καλό (εγώ είμαι το δαχτυλίδι, λέει ο ένας με την διαμαντόπετρα, εγώ είμαι ένα ωραίο παγωτό με κρέμα, σοκολάτα και μπόλικο σιρόπι λέει ο άλλος, ή εγώ είμαι ο Παρθενώνας, εγώ είμαι ο ναός του Σουνίου). 

Τότε στέκονται ο ένας απένταντι στον άλλον και τα υπόλοιπα παιδιά κάνουν μία ουρά και τα δύο παιδιά χτυπούν τα χέρια τους ψηλά σαν αψίδα να περάσουν οι άλλοι απο κάτω τραγουδώντας: "Περνά περνά η μέλισσα με τα μελισσότπουλα και με τα παιδόπουλα, παιδόπουλα". Σταματούν σ' ένα παιδί που περνάει εκείνη τη στιγμή κάτω απο την αψίδα και του λένε μυστικά στ' αυτί αυτό που έχουν βάλει ότι είναι να διαλέξει.
Αυτό του το λέει ο ένας συνήθως χωρίς να πει, ποιός είναι τι. Οταν το παιδί ζητήσει "το παγωτό" (ας πούμε) πηγαίνει πίσω απ' αυτόν που έχει ονομαστεί "παγωτό" και τον κρατά απο τη μέση.

Το ίδιο επαναλαμβάνεται για όλα τα παιδιά να διαλέξουν. Ετσι γίνονται δύο αλυσίδες. Πιάνονται οι αρχηγοί απο τα χέρια και τραβιούνται απο τα πίσω παιδιά. Οποια ομάδα τραβήξει την άλλη κερδίζει. 


Ένα δύο τρία κόκκινο φως

Το παιδί που κάνει τη «μάνα» στέκεται γυρισμένο στον τοίχο, ενώ τα υπόλοιπα παιδιά σχηματίζουν μια γραμμή αρκετά μέτρα μακριά του. Στο διάστημα που το παιδί απαγγέλλει: «Ένα - δύο - τρία κόκκινο φως», τα παιδιά παίρνουν διάφορες στάσεις. Μόλις η «μάνα» σταματήσει, γυρίζει απότομα προς το μέρος των παιδιών, που έχουν στο μεταξύ ακινητοποιηθεί. Αν κάποιο απ΄ αυτά κουνιέται, «καίγεται» και δεν παίζει άλλο. 

Το παιχνίδι επαναλαμβάνεται μέχρι τη στιγμή που κάποιο παιδί θα πλησιάσει τη «μάνα» πολύ κοντά και θα τη χτυπήσει στον ώμο. Τότε όλα τα παιδιά αρχίζουν να τρέχουν, για να περάσουν τη γραμμή της αφετηρίας. Αν κάποιο παιδί πιαστεί απ΄ τη «μάνα», πριν περάσει τη γραμμή, τότε τα «φυλάει». Αλλιώς, τα φυλάει πάλι το ίδιο παιδί.


6η συνάντηση 

Για άλλη μια φορά παίξαμε τα παιχνίδια της αυλής με πολύ κέφι!

7η συνάντηση

Διαβάσαμε το βιβλίο "Θυμός - Υπομονή" της Βιολέτα Μονρεάλ, εκδ. Φλουδάς


Μάθαμε τα 7 βήματα για να κρατάμε μακριά τον Θυμό μας!
Οι πρώτες ζωγραφιές με αφορμή το βιβλίο!

Συνταγή για να ξεπερνάς το θυμό!





                 
8η συνάντηση

Με την καθοδήγηση της εικαστικού του σχολείου μας κ. Μαρίας Τσιρογιάννη, τα παιδιά προσπάθησαν να αποτυπώσουν τα συναισθήματα και να φτιάξουν τις παλέτες των συναισθημάτων.

 
 
 
 
 
 

 
9η συνάντηση - 10η συνάντηση

Με αφορμή το βιβλίο "Τα μπαλόνια της φιλίας" και "Η Μόνα σε καινούριο σχολείο" ζητήσαμε από τα παιδιά να γράψουν μηνύματα φιλίας και να τα βάλουν στα μπαλόνια. Τα μπαλόνια τα φουσκώσαμε και στη συνέχεια τα σπάσαμε, για να συγκεντρώσουμε όλα τα μηνύματα φιλίας. 












                              




                                                         




11η συνάντηση - 12η συνάντηση

Ξαναγυρίζουμε στην ιστορία της Δώρας και του Άκη και στον καυγά που είχε γίνει στο σχολείο τους. Ζητάμε από ένα παιδί να ξαπλώσει στο χαρτί του μέτρου που βρίσκεται στο πάτωμα και σχεδιάζουμε το περίγραμμά του. Καλούμε τα παιδιά να γράψουν μέσα στο περίγραμμα πως πιστεύουν πως ένιωσε ο πρωταγωνιστής του καυγά και έξω από το περίγραμμα τι θα του έλεγαν οι ίδιοι οι μαθητές.



                     

                      




13η συνάντηση

Ένας φανταστικός καθρέφτης μπήκε ανάμεσά μας και καθρεφτίστηκαν οι εκφράσεις μας, οι κινήσεις μας και τα συναισθήματά μας!




15η συνάντηση

Τι σημαίνει φίλος;
 Καλός φίλος είναι αυτός που....
 Δεν είναι καλός φίλος αυτός που...




Ζωγραφίσαμε κάποιες από αυτές τις συνθήκες!





 
 
16η συνάντηση
 
Στην τελευταία μας συνάντηση φτιάξαμε καρδιές με το όνομα κάθε παιδιού. Το κάθε παιδί έγραφε στην καρδιά του κάθε συμμαθητή του και ένα θετικό σχόλιο για τον συμμαθητή του.